pátek 22. dubna 2011

Boj s depresí

Duševní onemocnění na vzestupu

Světová zdravotnická organizace ve své Zprávě o světovém zdraví roku 2001 ve věci stavu duševního zdraví na celém světě oznámila, že mentální potíže či poruchu v chování má odhadem 450 miliónů lidí na planetě. Kromě toho je na celém světě deprese dnes hlavní příčinou duševní i fyzické nezpůsobilosti a je čtvrtá v pořadí mezi deseti předními důvody globálního zatížení nemocemi. Světová zdravotnická organizace odhaduje, že během dalších dvaceti let se deprese posune v žebříčku příčin onemocnění na druhé místo. Zpráva také uvádí, že každý rok spáchá milión lidí sebevraždu a pokus o ní učiní deset až dvacet miliónů lidí.(*1)

S uvážením těchto faktů je pro nás, coby spiritualisty, velmi důležité chápat duševní onemocnění, abychom tak mohli pomoci lidem, kteří těmito problémy trpí. Díky pochopení vlivu těchto mentálních poruch na vědomí můžeme zvýšit svou efektivitu. Toto poznání je cestou, jak mohou jednotlivci s vyšší úrovní vědomí pomáhat v mnoha oblastech a vnést do nich vědomí Boha. Duchovní bojovník musí chránit zdravé s sloužit raněným. Abychom se patřičně vyzbrojili, prozkoumáme nyní duševní onemocnění, a speciálně depresi, z psychologického, fyziologického a samozřejmě duchovního pohledu.

Příčiny deprese

Psychosomatické nemoci
Psychosomatické nemoci se nesporně vyvíjejí z mysli a v určitých případech mysl osoby doslova způsobí prodělání nemoci nebo potlačení příznaků konkrétního druhu onemocnění, někdy dokonce až do stádia paralýzy. Psychoneuroimunologie je zdravotní a psychologickou vědou, která studuje vliv mysli na tělo.(*2) Co to má společného s depresí? Psychosomatická onemocnění ilustrují moc mysli a jsou pro nás důležité, když se depresi snažíme porozumět. Pouze pochopením procesu myšlení, cítění a chtění porozumíme tomu, jakým způsobem myšlenky vedou k činům. Jestliže ve své mysli opakovaně udržujeme určité myšlenky, nakonec se přemění na slova a poté v činy.

Kromě toho, když se osoba cítí odcizená nebo nemilovaná, zasahuje to její mysl. Konkrétněji řečeno, aktivuje to její nervové přenašeče, které pak po celém těle posílají zprávy a postupně způsobují napadení buněk a orgánů v našem vlastním těle. Mnoho chorob se ve skutečnosti rozvine kvůli častým útokům mysli na buňky a orgány v těle. Právě takovou moc má naše mysl. A naopak, když se osoba cítí milovaná a vnímá, že je o ní zájem, její tělesný a psychologický imunitní systém se skutečně posiluje. Láska opravdu uzdravuje, chrání a dává dlouhý život. Její nedostatek doslova zabíjí.

Biologické faktory
Některé druhy duševních onemocnění, stejně jako deprese, mají ve skutečnosti biologický původ nebo jsou doplňkem biologických problémů. Existuje mnoho různých typů potíží či nemocí, které mohou způsobovat duševní poruchy. Někdy může k nerovnováze duševního stavu vést nerovnováha fyzická, jako například cukrovka neboli nízká hladina krevního cukru. Nedostatek určitých vitamínů či živin může způsobit takové potíže, jako jsou problémy se štítnou žlázou. Některé studie naznačují, že mnoho lidí v psychiatrických léčebnách má ve skutečnosti nějaký biologický problém.

Temná noc duše
V křesťanské teologii existuje pojem "temná noc duše", neboli období skutečného testování, které se týká všech duchovně hledajících. V určitých fázích našeho duchovního pokroku můžeme procházet obdobími rychlého pokroku a růstu, ačkoliv tuto situaci nemusíme vnímat takto pozitivně. Můžeme v našich životech dosáhnout bodu, kdy si začneme říkat: "Zpívám mantru; medituji; modlím se; držím půsty; čtu posvátná písma; chodím do chrámu, kostela, synagogy, či mešity; a následuji duchovní pravidla a principy, ale jsem nešťastný! Kde je Bůh?" V tomto bodě začne člověk dokonce zpochybňovat Krišnovo milosrdenství a péči. Taková osoba se může dokonce cítit tak, že ji Bůh opustil.

Často upadáme do stavu deprese, protože jsme jednali správným způsobem a naše úroveň vědomí se zvýšila, ale nedaří se nám pochopit zdánlivě negativní okolnosti a výzvy v našem životě. Avšak Nejvyšší nás nechává spálit určitou karmu, abychom se mohli přesunout do další kapitoly. Když se podíváte zpět na své dosavadní životy, možná si vybavíte doby, kdy jste vlastně takové období zažívali a začali jste pochybovat o existenci Boha či jeho spravedlnosti. Když se však ohlédnete zpět nyní, uvědomíte si smysl takových událostí ve vašem životě, protože vám pomohly zvýšit či pozvednout vaše vědomí. Pozvednutí vědomí je často výsledkem intenzivního utrpení. Takové utrpení nám dává odhodlání a sílu prolomit poslední vrstvy světského vědomí.

Vliv subtilních bytostí
V některých případech mohou ve skutečnosti působit na tělo různé jemné entity. Myšlenky některých lidí, jejich touhy a činnosti jsou natolik zkažené a nízké, že mohou přilákat velmi negativní a zlé bytosti, nebo jim umožnit, aby vstoupily do jejich těla a ovlivňovaly je tak, aby se podílely na nesmírně negativních aktivitách. Proto jednotlivci, kteří nezačnou být více duchovní, postupně ztrácejí svou svobodnou vůli a své kreativní vyjádření vědomí. Kanonáda různých druhů vlivů a dotěrná propaganda na ně bude mít větší dopad. Tyto narůstající jevy rovněž mohou být příčinou duševních nemocí.

Ženy jsou náchylnější k depresi

Ženy obvykle trpí depresí častěji než muži a mají větší náchylnost upadat do depresivních stavů. Jedním z důvodů této skutečnosti je, že mají obyčejně menší kontrolu nad svým okolím a mají sklon být více emotivní. Když má nějaký člověk ekonomické, politické, sociální, nebo náboženské problémy, zasáhne ho to trochu méně, má-li nad situací alespoň nějakou kontrolu. Pokud se však osoba nachází uprostřed nějakého problému a musí být závislá pouze na okolnostech té které situace, které nemůže nijak ovlivnit, způsobuje to v jejím vědomí mnohem větší stres.

Světová zdravotnická organizace uvádí, že 20% světové ženské populace bylo v určité době svého života fyzicky nebo sexuálně zneužíváno mužem.(*3) Pokud byla žena v minulosti v nějakých ohledech utiskována, tyto vzpomínky mohou mezi jejími čtyřiceti a padesáti lety začít vycházet na povrch, což může vést k určitým poruchám v její mysli či vědomí. Muž nemusí chápat, s čím to žena v tomto období bojuje, protože některé její problémy pocházejí z případů zneužívání během jejího dětství.

Nesprávně vykládané starobylé kultury, jako je védská kultura a jiné, jsou další závažnou oblastí, která vede k problémům a napomáhá depresi. Kultura, která trvá na myšlence, že muž zaopatřuje rodinu a vládne mocenským či autokratickým způsobem, může začít být velmi destruktivní, jestliže lidé zneužívají její filozofii. Místo pečování o ženy a jejich podporování dovedou muži vytvořit naprosto opačnou situaci, která poté vede k různým druhům zneužívání. Když k tomuto dochází, u žen to samozřejmě vyvolává velkou depresi. Muži v mnoha případech pouze uznávají uspořádání poměrů jako tradiční kulturu, aniž by hlouběji přemýšleli o její podstatě nebo cítili nějakou vinu.

Zdravé způsoby boje s depresí

Duchovně orientovaní terapeuti
Nyní strávíme trochu času tím, že se zaměříme na řešení, nebo alespoň na zdravé způsoby boje s depresí. Především potřebujeme duchovně zaměřené terapeuty, neboli takové, kteří uznávají duchovní kulturu a co je nejdůležitější, kteří takovou kulturu skutečně následují. Ačkoli některé z těchto duševních problémů jsou fyziologické nebo biologické, jiné duševní poruchy pocházejí z mysli, což znamená, že člověku může pomoci se s nimi vypořádat terapie pomocí rozhovorů. Může však být nebezpečné jít k terapeutovi, který nechápe nebo neuznává duchovní rozměr, protože takový může situaci i zhoršit.

Když například duchovně založená osoba začne hovořit v náladě pokory, průměrný terapeut to kategorizuje jako nízkou sebeúctu a začne problém řešit jako případ nízké sebeúcty. Nechápe, že taková pokora je součástí bohatství zbožného člověka. Světcova vděčnost a přiblížení k Bohu ho nakonec učiní pokorným. Aspirující spiritualista může být pevný v jednoduchosti a odříkání, ale terapeut to může vidět jako asociální chování. Světec může praktikovat neposkvrněnost či celibát, ale terapeut to bude chápat jako nezdravé potlačování sexuality. A tento seznam pokračuje dál a dál. Z těchto důvodů je zde třeba mít zbožné oddané se speciálními odbornými znalostmi, kteří by mohli sloužit svým vlastním komunitám a zachovávat si zaměření na oddanost.

Udržování těla i duše
Někdy si myslíme, že všechny své problémy můžeme vyřešit pouhým vykonáváním rituálů a takové praktiky nám skutečně mohou podstatně pomoci, provádíme-li je s dostatečnou hloubkou a čistotou. Protože je však taková hloubka velmi vzácná, při odstranění různých bloků potřebuje praktikující osoba ještě další pomoc. Třebaže se duchovní instituce a komunity rozšiřují po celém světě, my potřebujeme udržovat společně jak tělo, tak i duši. Vaišnavský světec Šríla Bhaktivinóda Thákura vysvětlil, že abychom rozvíjeli zdravou komunitu, musíme zachovávat v rovnováze následující čtyři potřeby:
- Potřebujeme pečovat o tělo.
- Potřebujeme náležitě stimulovat mysl.
- Potřebujeme mít smysl pro společenské dobro.
- Potřebujeme studovat šástry.(*4)

Jakmile se pustíme na cestu oddanosti a setkáváme se s určitými výzvami a problémy, které jdou ruku v ruce s běžným sdružováním, měli bychom také vyhledávat pomoc a, je-li to možné, najít v komunitě ty, kdo trochu více rozumí fyzickým a psychologickým potřebám stejně jako duchovním aspektům.

Nepřátelé mysli
Představme si situaci, ve které vás nepřetržitě obklopuje šest nepřátel a ustavičně čekají na příležitost, aby vás napadli, když polevíte ve své obraně. Těchto šest nepřátel je chtíč, hněv, nenasytnost, zmatenost, intoxikace a závist. To jsou některé z cest, kterými mohou deprese, úzkost, melancholie a frustrace působit na mysl. Jakmile začnete být lhostejní, pohotově se k vám přiblíží. Můžeme se však snažit dostatečně zesílit, a také opevnit svá slabá místa, jestliže víme, že nás mája v těchto slabých oblastech napadne. Pokud známe úkryt nepřítele - mysl, můžeme si zachovávat odstup, místo toho, abychom zůstávali v nebezpečném postavení nebo umožnili nepříteli nás ustavičně napadat ze zálohy.

Mnoho duševních poruch je spojeno s chtíčem v mysli, protože neuspokojený chtíč se přeměňuje v hněv a poté se změní ve velkou iluzi a zmatení. Depresi můžeme rovněž chápat jako hněv obrácený vůči sobě samému. Nerovnováhu v nás vytváří rovněž závist. Měli bychom být param-duhkha-duhkhi-kripam-buddhi, což znamená, že bychom měli vnímat jak trápení druhých, tak jejich štěstí. Měli bychom být šťastní, když vidíme, že se v životě jiného člověka stane něco pozitivního. Měli bychom vlastně díky tomu cítit stejné štěstí, jako kdybychom se ve stejné situaci nacházeli my sami. Tento druh rozpoložení mysli může pomoci předcházet depresi a duševním poruchám. Jestliže se naučíme, jak vykořenit tyto negativní tendence, zjistíme, že to povede k úžasným řešením problémů.

Skoncování se sobectvím
Pokud se nacházíme ve stavu deprese, můžeme rovněž prozkoumat míru své sebestřednosti. Jsou dva způsoby, jak si hrát na Boha. Hrajeme si na Boha, když se považujeme za nadřazené a ty nejdůležitější osoby. Můžeme si také hrát na Boha tak, že umísťujeme sebe do středu zájmu tím, že o sobě přemýšlíme způsobem, že jsme ta nejhorší či nejnešťastnější osoba. Jindy si lidé hrají na Boha tak, že se domnívají, že se všechno točí jen kolem jejich problémů. Když se jich zeptáte: "Jak se máš?", odpovědí: "Jsem tak rád, že se ptáš! Bolí mě hlava, břicho, a taky noha. Potřebuji, aby mi zvedli plat a můj syn mi dělá problémy." Tím, že se na své problémy příliš soustředíme, tak je to spíše posílí, než aby byly odstraněny. Pokud se naopak pokoušíme pomoci někomu jinému, nebo se snažíme dostat ze své vlastní bezprostřední situace, uvidíme, že nám Krišna poskytne pomoc, kterou potřebujeme a dokonce odstraní naše konkrétní potíže. Deprese znamená, že se příliš zaměřujeme na své problémy a odpíráme druhým lásku.

Nejdůležitější je víra
Bez víry nebudeme mít schopnost vytrvat, ale víra není něco, co bychom mohli předstírat. Když se v životě člověku v určitých ohledech zrovna nedaří, jeho nebo její víra slábne. Naše víra souvisí s tím, co se dělo v minulosti, co se děje v přítomnosti, a nejvíce se týká toho, co očekáváme v budoucnosti. Pokud byla naše minulost bouřlivá a naše přítomnost je nesoudržná, bude naše víra v budoucnost slabá. Jestliže však kolem sebe vidíme pozitivní jevy, díky nimž se cítíme dobře, budeme mít pevnou víru. Jen vzácný člověk si dovede udržovat silnou víru, i když měl náročnou minulost a jeho přítomnost je plná úskalí. V našich komunitách chceme vytvořit prostředí, které nám dodá energii a pomůže zvýšit naši víru.

Vděčnost jako způsob života
Někdy naše duševní problémy začnou být velmi stagnující, protože jsme se přes ně nepřesunuli. Neumíme oceňovat minulost, avšak čím více jsme vděční, tím příznivější budoucnost si vytváříme. Někdy nám Nejvyšší Osobnost Božství něco dává a někdy něco bere. Jakožto oddaní si přejeme mít tak vděčný postoj v mysli, že když nám Bůh dá bohatství, poděkujeme. Když nám ho Bůh vezme a udělá z nás žebráky, poděkujeme Mu za to, že nás chrání před falešnou pýchou. Děkujeme Mu za jakoukoli situaci, která nám umožňuje vést jednoduchý život.

Dokážeme-li pouze rozvinout toto vědomí a neustále děkovat Nejvyššímu v jakékoli situaci, budeme schopni učit se a růst za všech okolností. Příznivé situace tak učiníme ještě příznivějšími a každou nepříznivou situaci proměníme v příznivou. Vzejdou z toho zkušenosti, ze kterých se budeme učit, a když si toho budeme s vděčností vážit, Krišna pro nás bude zcela přirozeně připravovat aranžmány.

Závěr

Mysl je tím největším nepřítelem, ačkoliv z ní můžeme udělat našeho nejlepšího přítele. Všechno záleží na přístupu. K poklesům dochází v institucích, rodinách a u nás individuálně, ale my se chceme vyvarovat toho, abychom byli příliš v depresi, odrazení, a zklamaní. Měli bychom se snažit děkovat Pánu a pokoušet se učit ze všech situací, které nás potkají. Čekáme, že Nejvyšší udělá víc, než jsme pro sebe udělali sami. To znamená, že potřebujeme pevnou víru a vytrvalost. Můžeme se všichni navzájem povzbuzovat tím, že se nejprve budeme snažit tuto víru mít a ona pak přeteče do okolí a pomůže někomu dalšímu. Takto všichni zdědíme Boží království.

(*1) Světová zdravotnická organizace, The World Health Report 2001: Mental Health: New Understanding, New Hope (Geneva, 2001).
(*2) Viz dvoudílná práce editovaná Robertem Aderem, Davidem L. Feltenem, and Nicholasem Cohenem, Psychoneuroimmunology, 3. vydání (San Diego: Academic Press, 2001).
(*3) Světová zdravotnická organizace: Women's Health and Development, Violence Against Women: A Priority Health Issue (Geneva, 1997).
(*4) Thakur Bhakti Vinode, Shri Chaitanya Shikshamritam, překl. Shri Bijoy Krishna Rarhi(Chennai: Shri Gaudiya Math, n.d.).

autor článku: Bhakti Tírtha Svámí, překlad z angličtiny: bh. Ondřej Hládek